Süteményeskert

Nyers epres tallér

Életem első nyers édességét Hollandiában készítettem. Naná, hol máshol, mint abban az országban, ahol a sütő nem képezi a konyha szerves részét. Az első nyers sütim egyébként az akkori barátom édesanyjának készült, aki  kiröppent látogatóba a fiához. Szívem minden szeretete és a hatalmas igyekvés ellenére az utolsó percben sikerült úgy összetörnöm a tortát a nagy sietségben, hogy felismerhetetlenné vált, és pont úgy nézett ki, mint amibe egy kíváncsi kiskutya belekotnyeleskedett. Nem tudtam eldönteni, hogy sírjak-e vagy nevessek, és már azon voltam, hogy kidobom, ahogy van, de végül meggyőztem magam, hogy ha már egy óra késéssel állítok be, legalább ne üres kézzel tegyem. Szóval voltam én, akinek remegett keze-lába, mint minden ilyen “na, akkor most bemutatlak a szüleimnek”-alkalom előtt, és volt a nagyon csúnya, de annál finomabb sütiszörny. Végülis a sütiszörny mindenkinek sikeresen a  szívébe lopta magát, másnap reggelre az utolsó morzsája is eltűnt.

A mai süti hasonló ahhoz, csak éppen lényegesen szebb. Semmi más nem kell hozzá az alapanyagokon kívül, mint egy erősebb aprító, és ha az megvan, akkor indulhat a nyerssüti-gyártás.

Miért együnk nyers süteményeket?Mert a vitaminok és az enzimek nem igazán értékelik a 170-200 fokos sütőbe való száműzetést, olyannyira nem, hogy megdöglenek, ahogy a kémiatanárom szokta volt mondani. Szóval a nyers sütikben kicsivel több hasznos vegyület található, mint a hőkezeltekben. Emellett a gyümölcsök cukortartalma a hő hatására módosul, és nagyobb inzulinválaszt váltanak ki, mint ha nyersen ennénk őket. És ha ezek az érvek eddig nem győztek meg, hogy miért is készíts nyers sütit,  akkor azt is hozzáteszem, hogy szerintem ezek az édességek a sütemények királynői (egy ennyire finom finomság kizárólag nőnemű lehet :D), és őrületes kulináris élvezetet nyújtanak.

P1180487

Nyers epres tallér (liszt-, cukor-, tej- és tojásmentes)

20 dkg mandula

10 dkg datolya

20 dkg kókuszreszelék

30 dkg eper

A mandulát néhány órára beáztatjuk. Ezzel jelentősen csökkentjük a fitáttartalmát, amely egy olyan vegyület, amely nem éppen hasznos. Gátolja az ásványi anyagok és vitaminok felszívódását (többek között a vasét, úgyhogy aki vashiányos vérszegény annak érdemes megvizsgálnia az étrendjét, mivel gabonában gazdag táplálkozás fitátban is rendkívül gazdag),.

Tehát miután ázott 1-2-3 órácskát a mandula kiszárítjuk, majd az aprítóban a kimagozott datolyával együtt homogén masszává aprítjuk. Kiszedjük a tálból, két darab sütőpapír között a kívánt vastagságúra nyújtjuk.

A kókuszreszeléket az eperrel szintén homogén masszává aprítjuk, majd a datolyás mandulára kenjük. Ezek után nincs más hátra, minthogy kis időre bevágjuk a hűtőbe, majd köröket szaggatunk vagy szeleteljük, vagy amit szeretnénk.

P1180485

További szösszenetekért, gyere a facebookra.

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!